Yurtstay Kyzyl-oi-Son Kul - Reisverslag uit Kyzyl-Saray, Kazachstan van Durk en Reny Tinga - WaarBenJij.nu Yurtstay Kyzyl-oi-Son Kul - Reisverslag uit Kyzyl-Saray, Kazachstan van Durk en Reny Tinga - WaarBenJij.nu

Yurtstay Kyzyl-oi-Son Kul

Door: Reny

Blijf op de hoogte en volg Durk en Reny

01 Augustus 2014 | Kazachstan, Kyzyl-Saray

De volgende dag zo 27 juli, vertrokken we naar onze eerst yurtstay op 3500 meter aan een groot meer. Eerst moesten we nog even tanken, maar dat bleek weer makkelijker gezegd dan gedaan. Zo hebben we al eens brandstof van plaatselijke bevolking in frisdrankflessen gekocht, al eens vanuit een barrel en het leukste was rechtstreeks vanuit een eeuwenoud tankautootje die aan de kant van de weg stond. Daar mochten we trouwens geen foto's van maken (diefstal van de baas weliswaar?), maar dat konden we natuurlijk toch niet laten.....
De hele route was gravel, maar in tegenstelling tot onze rit van eergisteren prima te doen. De natuur was overweldigend, allemaal groene bergen en valleien met yurts, koeien, schapen en paarden. Ook kwamen we heel veel buitenlanders tegen. Een groep van 12 NieuwZeelanders waren de collen van Mongolië aan het bedwingen. Een Engels stel was aan hun tweede dag op de motor onderweg van de Chinese grens terug naar Londen begonnen. En we troffen een heel leuk Belgisch-Amerikaans stel die al 10 maanden op de fiets onderweg waren van Antwerpen naar de Chinese grens. Die waren dus bijna bij hun eindstation.
Gezien de hoogte was het best wel fris toen we aankwamen in onze yurts. 's Nachts koelde het zelfs af tot onder nul!